Voordelen van buiten sporten en bewegen

Sporten en bewegen in de buitenlucht is iets wat we zijn vergeten maar buiten is eigenlijk één grote sportparadijs.
Buiten zijn en bewegen is niet alleen leuk, maar ook ontzettend gezond en goed voor je.
In deze blog geef ik je 6 redenen waarom je in de buitenlucht zou moeten bewegen en sporten.

 

Buitenlucht maakt blijer

Bewegen in de buitenlucht is beter voor je humeur dan binnen sporten. De omgeving van (groene) natuur zorgt voor een ontspannen gevoel, vermindering van stress en geeft je zelfvertrouwen een boost(*). Verder laat onderzoek zien dat buitenactiviteiten je creativiteit en probleemoplossende vermogen stimuleren (*).

Mensen die buitensporten voelen zich vitaler dan hen die dezelfde activiteit binnen beoefenen. 

 

Buiten houd je het langer vol

Je herkent het vast; je gaat een rondje buiten wandelen, en voor je het weet ben je een uur verder. Iets wat je op een loopband niet zo snel gebeurt…

De natuur geeft je allerlei zintuigelijke prikkels die ervoor zorgen dat je amper op je horloge kijkt of afgeleid wordt om ermee te stoppen. En een voordeel is dat er veel zuurstof is, waardoor je het langer zou kunnen volhouden.

 

Minder vatbaar om ziek te worden

Uit onderzoek wordt er gesuggereerd dat je met geregeld sporten de kans op verkoudheid flink verkleint (*). Regelmatig bewegen versterkt je immuunsysteem, waardoor je weerbaarder bent tegen infecties. Bovendien loop je buiten minder risico op om aangestoken te worden dan in een sportschool of binnen, waar ziektekiemen wat meer de overhand kunnen hebben.

 

Zonlicht

Een groot voordeel van buiten zijn is de aanwezigheid van licht en zon. Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D, wat bijdraagt aan sterke botten en tanden. Vitamine D speelt ook een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem. 

Je krijgt al voldoende vitamine D als je een half uur buiten bent, in de zomer. In de winter is het anders dus een goede reden om buiten te zijn.

Blootstelling aan voldoende licht zorgt tevens ook voor een beter slaapritme, hormoonhuishouding en het circadiaans ritme, ons bioritme.

 

Privacy

Afhankelijk van de locatie en tijd, maar in de buitenlucht kun je het rijk helemaal voor jezelf hebben. Dit kan zelf op sportpleintje of in (natuur) park, iets wat je vaak niet vindt in een gym of in een volle sporthal.

Natuurmonumenten heeft speciale, vaak hele mooie routes voor verschillende buitenactiviteiten op de website staan zoals hardloop / wandel routes of fiets paden. Maar ook komen er steeds meer buitensport / fitness pleinen.

Wil je echt privacy ervaren? Kies dan voor één op één begeleiding.

 

Weerbaarder worden

”Door de weerstand op te zoeken wordt je weerbaarder.” (lees hier de blog)
Als je fysieke weerstand opzoekt wordt je krachtig(er). Hierdoor kun je dingen beter volhouden en wordt je lijf sterker. Je kunt letterlijk meer dragen.
Als je mentale weerstand opzoekt wordt je veerkrachtiger. Je kunt dan meer deelnemen aan het leven, je hebt meer vermogen om te herstellen na stress of tegenslag.

De reactie die jij hebt op het weer laat zien hoe jij (fysiek en mentaal, ermee om gaat. 
‘Krijg je weerstand als het gaat regenen of als de temperatuur iets kouder is? Kun jij de regen en harde wind weerstaan? Dan weersta je ook meer (mentale) tegenslagen in het leven!’

‘Motion create emotion’ wordt er ook wel eens gezegd. 
Mis je focus, doorzettingsvermogen, concentratie of zit je (alleen maar) in je hoofd?
START MET BEWEGEN!

Nog wat extra tips:

  1. Focus op bewegen en je dagelijkse stappen. Dit is minder belastend en je kunt het makkelijk(er) toepassen. Combineer je dagelijkse bezigheid met bewegen; loop naar de supermarkt in plaats van de auto, telefoneer wandelend of pak een middag/avond wandeling na je lunch of diner. 

  2. Ga niet gelijk voor een onrealistisch doel, maar houdt rekening mee met wat je op de langer termijn kunt volhouden. 

  3. Vergeet niet te genieten! 

    Laat je zintuigen je meenemen…

Referenties:
(*) fit.nl

Klik hierboven voor een vrijblijvend oriëntatie gesprek.